zaterdag 7 februari 2015

Pareltje #2

Voor het volgende pareltje wilde ik eens bij het begin beginnen.Voor mij is dat heel vroeger een cake recept geweest uit een bakboekje van mijn moeder. Zoals inmiddels goed te zien is hebben we het recept ontelbare keren gemaakt. Er zitten beslagresten op en er staan notities van mijn moeder bij.  Lees hieronder verder om te zien hoe je zelf snel en gemakkelijk een cake kan bakken!

Mijn moeder heeft een bakboekje dat zij van huis uit heeft meegekregen toen ze op kamers ging. Ik heb dit boekje in bezit omdat ik het heb gebruikt bij mijn tv optreden en nog niet heb terug gegeven. Zolang het nog niet gemist wordt blijf ik er lekker uit bakken. Er staan fantastische dingen in dus mijn baklijstje is weer goed gevuld.
mamma's bakboekje
Het is leuk om dit  boekje door te bladeren en te zien wat er allemaal veranderd is door de jaren heen. Zo staat er in het recept dat je de bloem door het beslag te mixen, maar ik weet nu dat het beter is om de bloem door het beslag te spatelen, dan blijft de cake lekker luchtig. 

De cake is een klassieker en heel gemakkelijk om te maken! Om hem iets leuker te maken heb ik het beslag over 2 kleine taart vormpjes verdeeld en er een glazuur van poedersuiker en roze kleurstof overheen gegoten. De sterretjes maken er een echt prinsessentaartje van, leuk voor alle jonge prinsesjes in ons midden. Het recept uit het boekje gaat als volgt:


Prinsessencake 
Ingrediƫnten voor een klassieke cake:
200 gram bloem
snufje zout
1 tl bakpoeder
175 gram suiker
165 roomboter op kamertemperatuur
4 eieren
2 zakjes vanillesuiker




*Beboter je cakevorm en verwarm de oven voor op 160 graden.
*Doe de suiker, vanillesuiker, het zout & de boter in een kom en meng 3 minuten tot een zachte, romige massa ontstaat.
*Voeg 1 voor 1 de eieren toe en mix deze in een halve minuut door het beslag.
* Zeef de bloem & het bakpoeder en voeg dit voorzichtig toe aan                                                             het beslag.
* Giet het beslag in de vorm en bak hem in 50 minuten gaar.
* Meng poedersuiker met een heel klein beetje water en kleurstof                                                             om een glazuur te maken!

Smakelijk eten!! Maak je er ook zo'n over the top prinsessencake van of ben je meer het klassieke cake type? Xx Em

Geen opmerkingen:

Een reactie posten